Om Tjärnbergs skoterklubb

Tjärnbergs skoterklubb

Tjärnbergs skoterklubb är idag en aktiv klubb med över 300 medlemmar som tillsammans skapar fantastiska möjligheter för fritidsaktiviteter i Tjärnberg. Klubben gör så mycket mer än bara att sladda leder. Vår drivkraft är den unika gemenskapen som finns bland medlemmarna. Årligen så anordnar skoterklubben bland annat familjedagar, landskamper och höstupptakt samtidigt som vi underhåller våra leder.

Skoterklubben har idag två skotrar, sju sladdar, en skidspårdragare och ett skotergarage.

Vi har ansvaret för 110 km märkning och ruskning av leder (enkel väg): Tjärnberg-Kruompa, Tjärnberg-Lismejaure, Tjärnberg-Greppejaure, Tjärnberg-Naula, Tjärnberg-Saptatjärnarna och ruskning Tjidtjak-Naula.

Tjärnbergs skoterklubbs historia

Tjärnbergs Skoterklubb bildades den 20 november 2004 och är sedan dess medlem i Snofed. Vid bildandet var vi 47 svenska medlemmar och 17 norska medlemmar. Medlemmarna är spridda från Oslo i södra Norge till Alta (Finnmark) i norr, svenska Norr- och Västerbottenskusten samt även Stockholmsregionen. Bakgrunden till att klubben bildades var att de flesta som vistades i Tjärnberg ville ha bättre skoterleder och en gemensam kraftsamling.

Mål och visioner

• Verka för att miljöfrågor ingår som en naturlig del i klubbens verksamhet
  • Samverka med närliggande skoterföreningar för att föra medlemmarnas talan gentemot berörda myndigheter
  • Verka för anläggande av fungerande leder och ledsystem inom klubbens närområde
  • Verka för att ordna utflykter och sammankomster av skilda slag för att främja sammanhållningen inom klubben.

Vissa år är Tjärnbergs skoterklubb en sammanhållande länk för skoterförarbevis.

Vår klubb har en facebooksida där vi lägger upp bilder, aktuella nyheter, viktig infromation och inbjudningar till våra aktiviteter.

Gå till vår facebooksida... (Öppnas i nytt fönster)